Didactic progression in grammars of German as a foreign language. Observations on the semantics and pragmatics of German tenses

Im Beitrag wird untersucht, wie die Opposition der Vergangenheitstempora Perfekt / Präteritum und der Zukunftstempora Präsens / Futur I in DaF-Übungsgrammatiken behandelt wird. Im Mittelpunkt steht die temporal-aspektuelle Semantik der verschiedenen Tempora und deren pragmatische Verwendungsbedingungen in unterschiedlichen kommunikativen Situationen. Insbesondere wird der Frage nachgegangen, ob eine sinnvolle Progression für die jeweils in Anfänger- und Fortgeschrittenen-Grammatiken gelieferten Erklärungen erkennbar ist.

Schlüsselwörter: Temporalsemantik; Temporalpragmatik; Übungsgrammatiken; Progression; Deutsch als Fremdsprache

This article investigates how the opposition of the past tenses perfect / imperfect and the future tenses present / future I are dealt with in didactic grammars for German as a foreign language. We pay attention to the temporal and aspectual semantics of these tenses and their pragmatic conditions of use in various communicative situations. In particular, we explore whether the explanations given in grammars for beginners and those for advanced learners show an appropriate progression.

Keywords: Temporal semantics; temporal pragmatics; didactic grammars; progression; German as a Foreign Language

DOI: https://doi.org/10.37307/j.2198-2430.2023.01.04
Ausgabe / Jahr: 1 / 2023
Veröffentlicht: 2023-03-21